In het boek van W. Miller en T. Moyers, ‘Effective Therapists‘, las ik 8 dingen die jou helpen om nog effectiever te worden in je begeleidingsgesprekken. In deze blog bespreek ik er 4.
Wat is toch de essentie van effectieve begeleidingsgesprekken? In het boek van W. Miller en T. Moyers, ‘Effective Therapists‘, komt dit naar voren. Het is een boek over de basis van het voeren van gesprekken. Het leek me zinvol om die bij jou onder de aandacht te brengen. Je kunt dan voor jezelf weer eens kijken waar je staat.
Uit jarenlang onderzoek blijkt dat wanneer je in een begeleidingstraject zit (therapie of coaching), de effectiviteit van het traject eigenlijk meer draait om de persoon die begeleidt dan om de methode die gebruikt wordt.
Dat is wel mooi om te weten, maar wat kun jij er mee?
Het blijkt te gaan om acht vaardigheden die te leren zijn, of te verbeteren.
En het mooie is: ze zijn verweven in Motiverende Gespreksvoering/Motivational Interviewing.
In deze blog belicht ik er vier.
1. Empathisch luisteren
Empathisch luisteren gaat over jouw vermogen om je echt in te leven in de ervaringen en emoties van je gesprekspartner. Door reflectief te luisteren maak je dit zichtbaar en voelbaar aan je gesprekspartner. Je laat merken dat je begrijpt wat ze doormaken.
Het effect is dat de ander zich echt gehoord en begrepen voelt, wat de basis is voor een open en veilig gesprek.
2. Echt zijn
Gewoon jezelf zijn in je gesprekken. Open en eerlijk communiceren. Dat je authentiek bent als professional.
Het effect is dat je gesprekspartner zich op zijn/haar/hun gemak voelt. Een gesprek van mens tot mens zorgt voor veiligheid en verdieping in jullie contact.
3. Een waarderende houding hebben
Je toont respect naar je gesprekspartner en je laat zien dat je de moed, de intentie en de inzet van je gesprekspartner waardeert.
Benadruk de positieve aspecten die tijdens een gesprek naar voren komen. Hierdoor voelt de gesprekspartner zich gewaardeerd en stijgt zijn of haar eigenwaarde.
4. Accepterend zijn
Het is makkelijk gezegd: je accepteert je gesprekspartner onvoorwaardelijk. Maar heel belangrijk ook al vertoont iemand soms gedrag dat in jouw ogen niet werkt of dat niet zo slim is of zelfs schadelijk kan zijn.
Door compassie te tonen en te accepteren dat we allemaal wel eens fouten maken, creëer je een veilige omgeving waarbinnen iemand met vallen en opstaan zijn veranderpad kan lopen.
Want van vallen kan je leren en zo groeien we allemaal, niet waar?
In mijn volgende blog komen de andere vier vaardigheden die je kunt leren verbeteren aan bod.
Vond je dit interessant en wil je deze vaardigheden verder verbeteren of weer eens opfrissen? Tijdens mijn Praktijkdag gaan we hiermee aan de slag.
Of kies voor een persoonlijk coachingstraject.
Misschien vind je deze 2 artikelen die ik eerder schreef ook leuk om te lezen:
> Reflecteren kun je leren!
> Leren luisteren. Kan dat?
Deze trainingen kun je bij mij, Hetty de Laat, volgen:
- Basistraining Motivational Interviewing >>
Ontdek hoe motivatie en gedragsverandering werkt en hoe je met Motivational Interviewing de eigen motivatie van cliënten naar boven haalt en kunt versterken. - MI-APK >>
In een korte tijdsinvestering (2,5 uur) ga je online met MI aan de slag. Niet zo zeer om te herhalen en op te frissen, maar vooral om te oefenen met eigen casuïstiek. Samen met mij en een trainingsacteur. - Praktijkdag >>
Deze dag is een mooie manier om je basiskennis en vaardigheden op te frissen en verder aan te scherpen. - Gratis Check-je-gesprek >>
Loop je al een tijdje rond met een praktische vraag over Motivational Interviewing/Motiverende Gespreksvoering? Vraag dan een gratis telefonisch gesprek aan. Hoe? Neem contact met me op en ik nodig je uit voor een gratis sessie.