Interview: Stimuleer de cliënt tot nadenken over

“Als het nodig is, en het bij de cliënt past, werk ik ook met confrontaties. Zou u wel veranderen? U bent nu toch al jaren gewend om te roken!? De cliënt zal hierop zelf beargumenteren wat het belang is om te stoppen, of te minderen met roken. En die argumenten kan ik weer omzetten in wensen of doelen.” Een interview met een oud collega. [Read more…]

Weerstand tijdens telefoongesprekken

Oh wat een mooie ontdekking deden wij!

Laatst had ik een bijpraat-afspraak met een collega. We wisselden onze ervaringen uit van de afgelopen maanden. Zo kwam natuurlijk het online werken op tafel en het op afstand voeren van gesprekken met collega’s, patiënten, cliënten of klanten. Wat gaat er goed en wat is lastig, of lukt niet…. Wat zijn de verschillen en overeenkomsten? Natuurlijk zet je veel van je gespreksvaardigheden die je face-to-face gebruikt, ook in tijdens je online gesprekken…
Gelukkig maar… hoeven het wiel niet helemaal meer uit te vinden.
Al pratende kwamen we ook tot een mooie ontdekking. [Read more…]

Trek jij de stekker er uit of plug je ‘m in?

“Ja, dan trek ik er even de stekker uit…”  Dit hoorde ik mezelf pas tegen een vriendin zeggen, die me vervolgens vroeg: “wat ga je tijdens je vakantie doen?” Ik antwoordde: “Waarschijnlijk weg met de camper, lekker lezen, fietsen, wandelen en weer nieuwe plekjes ontdekken.

Wat ik toen bespeurde bij mezelf vond ik heel illustratief voor hoe je doelen kunt stellen. Wat een verschil. [Read more…]

Stappenplan voor lastige gesprekken over Corona-maatregelen

Via MINTNED, een netwerk van MI/MGV trainers in Nederland waar ik lid van ben, kregen wij berichten door dat veel zorgmedewerkers lastige gesprekken moeten voeren over de Corona-maatregelen. Regelmatig moeten medewerkers de Corona-maatregelen uitleggen/verdedigen/handhaven aan patiënten/bewoners/familieleden, die (vaak begrijpelijk) emotioneel hun standpunt verdedigen. Dit gesprek kan voor zorgmedewerkers een lastig gesprek zijn dat veel energie vraagt en ook vaak dubbele gevoelens oproept. Enerzijds moet je je aan de regels houden en anderzijds snap je de behoefte van degene met wie je in gesprek bent ook heel goed. [Read more…]

Focussen op afstand

In de laatste Maandelijkse MotivatieMail (MMM) heb ik beschreven hoe belangrijk het is om een goede basis te leggen met je gesprekspartner. Of het nou online is of face-to-face, dat maakt niet zoveel uit.
Contact is King!

In deze vlog heb ik het over de volgende stap, focussen. Met een handige tip hoe je de focus makkelijk (visueel) kunt bepalen.

[Read more…]

Contact is King!

Het virus doet veel veranderen, maar Motiveren blijft mogelijk! Daarom motiverende tips.

Het Coronavirus brengt ontzettend veel in beweging, zowel op het werk als privé. We zijn genoodzaakt om veel van onze gewoontes los te laten en om te schakelen. Soms is dit heel makkelijk, soms ronduit vervelend en soms ontdek je nieuwe mogelijkheden. [Read more…]

Kun je motivatie meten?

Binnen een motiverend gesprek kun je gebruik maken van de meetlat. Maar wat meet je dan? Eigenlijk is meetlat een beetje een raar woord, misschien past het woord praatlat beter… (maar da’s ook weer een raar woord. Maar goed… het is hier in het zuiden Carnaval, dus het mag…) want het gaat niet zo zeer over meten, maar over in gesprek komen over de beweegredenen van je gesprekspartner. [Read more…]