Kun je écht iets doen in 5 minuten?! [Maandelijkse Motivatie Mail]

Meer tijd voor de patient is de echte oplossing

Toen ik bovenstaand bericht in de krant las, moest ik meteen denken aan een (wat ouder, 2009) boek over Motiverende Gespreksvoering met als titel: Motiverende Gespreksvoering. Werken aan gedragsverandering als je maar 7 minuten hebt. Dit boek laat zien dat je wel degelijk aan motivatie kunt werken als je iemand slechts kort spreekt. Een mooi antwoord op mensen die denken dat motiveren je veel meer tijd kost. Met die 5 minuten kun je dus wel degelijk een verschil maken. [Lees meer…]

Reflecteren kun je leren! [Maandelijkse Motivatie Mail]

Gesprekken voeren met Motivational Interviewing betekent dat je reflectief luistert. Je geeft veel van wat je hoort en ziet terug aan je gesprekspartner. Een belangrijke gespreksvaardigheid waarmee je dit doet is reflecteren. Op diverse momenten in de driedaagse training Motivational Interviewing ben je als deelnemer hiermee aan de slag geweest. Zin in een ‘lesje’ reflecteren? [Lees meer…]

“Dat moet ik echt niet meer zo doen!” [Maandelijkse Motivatie Mail]

Misschien zeg jij dit wel eens tegen jezelf nadat je een gesprek hebt gevoerd.
En dan volgt er daarna: hoe kan ik mezelf nou toch aanleren om dit anders te doen? Want je weet vaak wel dat het beter is om het anders te doen, maar het lukt je nog niet. En dat kan best wel eens frustrerend zijn.

In deze Maandelijkse Motivatie Mail een strategie die je kan helpen om je gedrag te veranderen: Tiny Habits [Lees meer…]

Dit helpt je op weg in je gesprek [Maandelijkse Motivatie Mail]

Motiveren = faciliteren

Jij en ik weten dat het soms best wel lastig is om iemand te motiveren. Je krijgt te maken met weerstand. Je gaat hard aan het werk, op het puntje van je stoel, en je bent aan het overtuigen. Je bent langzaam toch weer in die hardnekkige reparatiereflex verzeilt. Oei!
Tegelijkertijd weet je, doordat je Motiverende Gespreksvoering hebt geleerd, dat je op die manier niet bezig bent om de motivatie van je gesprekspartner op te roepen en te versterken. Het mooie is dat als je je hiervan bewust wordt, dat je dan weer een andere weg kunt inslaan.

Daarom staan in deze Maandelijks Motivatie Mail de vier processen in een gesprek of serie gesprekken centraal. [Lees meer…]

Een slimme of niet zo’n slimme vraag [Maandelijkse Motivatie Mail]

Afgelopen weken heb ik weer veel basistrainingen Motivational Interviewing gegeven aan professionals uit de zorg, het onderwijs en de schuldhulpverlening.
En wat zijn er dan toch mooie eye-openers tijdens die trainingen; die kwartjes die op verschillende momenten bij de deelnemers vallen. Oh dat zie ik toch zo graag gebeuren.
Zo’n moment is er ook als in een training verandertaal en behoudtaal aan bod komen.

In deze Maandelijks Motivatie Mail sta ik weer eens stil bij deze belangrijke aspecten van Motivational Interviewing (MI). [Lees meer…]

Uit je dilemma… in je verandering! [Maandelijkse Motivatie Mail]

Een nieuw boek over MI op de markt!

Dit boek is briljant” lees ik op de achterflap. “De aanpak van dit boek kan het vuur van de verandering aanwakkeren …. Het hielp mij om dilemma’s in mijn eigen leven anders te zien.
Zo maar enkele citaten van internationale collega MI-trainers als reactie op het recent verschenen boek over MI/Motiverende Gespreksvoering: Ontdek uw weg naar Verandering.
In deze Maandelijkse Motivatie Mail lees je wat dit boek je kan opleveren voor jezelf en in je werk met mensen die ambivalent zijn. Ik vind het een mooie aanvullende invalshoek naast alle andere boeken die er over Motiverende Gespreksvoering zijn geschreven. [Lees meer…]

Waarom Jochem zo blij is met MI/MGV [Maandelijkse Motivatie Mail]

Afgelopen week startte ik met een nieuwe groep een tweedaagse maatwerk in-company training over Motivational Interviewing. Een van de deelnemers (Jochem) was al getraind in MI tijdens zijn opleiding en had er in de praktijk al mee gewerkt. Maar niet iedereen in de groep wist dit.
Toen Jochem aan het begin van de training over zijn opleiding vertelde, reageerde een van zijn collega’s met: ‘Nu snap ik waarom jij bijna nooit last hebt van cliënten met weerstand.’ [Lees meer…]