Motiveren = faciliteren
Jij en ik weten dat het soms best wel lastig is om iemand te motiveren. Je krijgt te maken met weerstand. Je gaat hard aan het werk, op het puntje van je stoel, en je bent aan het overtuigen. Je bent langzaam toch weer in die hardnekkige reparatiereflex verzeilt. Oei!
Tegelijkertijd weet je, doordat je Motiverende Gespreksvoering hebt geleerd, dat je op die manier niet bezig bent om de motivatie van je gesprekspartner op te roepen en te versterken. Het mooie is dat als je je hiervan bewust wordt, dat je dan weer een andere weg kunt inslaan.
Daarom staan in deze Maandelijks Motivatie Mail de vier processen in een gesprek of serie gesprekken centraal.
Dit helpt je in je gesprek weer op weg
Sta eens stil bij de processen die je doorloopt in je gesprek, of serie van gesprekken. En kijk of je voldoende aandacht besteedt aan deze belangrijke processen.
De 4 processen zijn:
Deze processen zijn opeenvolgend en vloeien in elkaar over. Onmisbaar om goed te doorlopen als je samen met je gesprekspartner tot een goed plan van aanpak wilt komen. Sla je stappen over, of doorloop je die te snel, dan lukt dit niet, of maar gedeeltelijk.
Proces 1: Engageren – de kracht van de klik
Dit is iets wat we allemaal weten. Is er geen klik, dan komt er ook geen open gesprek op gang. Engageren is bewust investeren in de werkrelatie met je gesprekspartner; ontdekken wie hij of zij is, vanuit welk perspectief deze kijkt, welke verwachtingen er zijn, met welke gevoelens iemand in het gesprek zit. Motiveren wordt wel erg moeilijk als je deze basis niet goed hebt gelegd.
Twee vragen die je helpen om te ‘checken’ of het engagement op orde is:
- Hoe uitnodigend ben ik?
- Hoeveel ruimte geef ik de ander om over zichzelf te vertellen?
Proces 2: Focussen – het gesprek toespitsen
In dit proces bepaal je samen met je gesprekspartner over welke gedragsverandering jullie het gaan hebben. Je stippelt samen uit wat de richting wordt van jouw begeleiding. Je neemt hierin de prioriteiten en denkrichting van je gesprekspartner mee.
Twee vragen die je helpen om te ‘checken’ of de focus klopt:
- Heb ik me voldoende verdiept in de veranderdoelen van mijn gesprekspartner zelf?
- Is er echt overeenstemming over het onderwerp van het gesprek of de begeleiding?
Als er overeenstemming is over het onderwerp, volgt het derde proces: ontlokken.
Proces 3: Ontlokken – hardop denken over de verandering
In dit proces ga je op zoek naar twee ‘offen’:
- of de ander wil veranderen (verandertaal)
- of de ander kan veranderen (vertrouwen in zichzelf en haalbaarheid op dit moment)
Er is veel veiligheid nodig om dit proces te doen slagen. Er kunnen gedachten of gevoelens naar boven komen die verborgen waren. Ook help je de ander enorm als je in dit proces aangeeft dat niet veranderen ook een optie is. Dit geeft je gesprekspartner de ruimte om ook over deze optie hardop na te denken.
Twee vragen die je helpen om te ‘checken’ of je echt aan het ontlokken bent:
- Hoeveel open vragen stel ik om verandertaal te ontlokken?
- Welke reflecties gebruik ik om dat wat ik hoor terug te koppelen en te verdiepen?
Proces 4: Plannen – plannen maken met passie
Met passie bedoel ik dat de ander zo’n zin krijgt in de verandering en dat wat het gaat opleveren, dat het er niet mee aan de slag gaan eigenlijk geen optie meer is. Ooit vertelde een deelnemer in een training dat een cliënte van haar tijdens het gesprek ineens zei: “Ach weet je… als ik mezelf zo hoor praten, dan moet ik het gewoon gaan doen!! Ik wil graag weten wat voor mij de beste manier is.”
Hoe mooi illustreert dit wat je kunt bereiken met Motiverende Gespreksvoering.
Twee vragen die je helpen om te ‘checken’ of er passie is voor de planning:
- Welke verandertaal hoor je en hoe sterk is die?
- Welke non-verbale signalen of emoties vang je op als de ander praat over het maken van een plan?
Als je vragen hebt of is er een onderwerp dat jij interessant vindt en graag aan bod wilt laten komen? Laat het me weten. Ik sta open voor alle suggesties.
Fijne eindejaarstijd en een goeie start van het nieuwe jaar!