Effectieve begeleiding: nóg 4 cruciale vaardigheden

In mijn vorige blog besprak ik vier vaardigheden die je kunt aanleren of verbeteren om meer resultaat uit je gesprekken te halen. Deze keer licht ik de overige 4 toe zodat je meer succes kunt behalen in je begeleidingsgesprekken.

In mijn vorige blog heb ik het boek van W. Miller en T. Moyers onder je aandacht gebracht, ‘Effective Therapists’. Hun boek gaat over de basis van het voeren van gesprekken.

In dit boek komt onderzoek aan bod dat een interessant licht werpt op de effectiviteit van begeleidingstrajecten.

Het blijkt namelijk dat de professional als persoon veel bepalender is voor de uitkomst van de begeleiding dan de gebruikte methode.
Een interessant gegeven, maar hoe vertaalt zich dat naar jouw praktijk?

Het draait allemaal om acht vaardigheden die je kunt aanleren of verbeteren. Het mooie is dat deze vaardigheden verweven zijn in Motiverende Gespreksvoering/Motivational Interviewing. In mijn vorige blog belichtte ik er al vier:
1. Empathisch luisteren
2. Echt zijn
3. Een waarderende houding hebben
4. Accepterend zijn

Nu wil ik de resterende vier vaardigheden verkennen:

5. Focus houden
Bij deze vaardigheid gaat het er om dat je in je gesprekken je aandacht richt op de specifieke behoeften en doelen van je gesprekspartner.
Je bent doelgericht aan het werken in een richting die door jullie samen is bepaald. Hiermee help je je gesprekspartner vooruitgang te boeken, te veranderen en te groeien.
Dit betekent trouwens niet dat je niet van je focus mag afwijken. Focussen is een doorgaand proces.
Dus merk je tijdens een gesprek dat er een ander belangrijker thema opduikt, bespreek dan samen of dit thema op dat moment aandacht nodig heeft.

6. Hoop stimuleren
Wat is hoop?
Wikipedia zegt:
Een positieve emotie en een mentale toestand waarin we geloven dat iets positiefs mogelijk is, zelfs als het niet zeker is of waarschijnlijk lijkt.
Als behandelaar/begeleider laat je je gesprekspartner zien dat een verandering mogelijk is en ondersteun je hem of haar met je bekrachtigingen.
Hiermee versterk je het vertrouwen van je gesprekspartner in het kunnen bereiken van de doelen.
Geloof in eigen kunnen is super belangrijk, ook omdat veranderen een proces is dat met vallen en opstaan wordt doorlopen.

7. Ontlokken
Alles wat iemand tegen zichzelf zegt motiveert het meest’;
een prachtige uitspraak die perfect weergeeft waar het bij ontlokken over gaat, de eigen motivatie en mogelijkheden.
Met je open vragen, reflecties en samenvattingen verken je de eigen wensen, redenen, gevoelens en beweegredenen van je gesprekspartner. Je bent op zoek naar verandertaal; uitspraken in de richting van de verandering. Hiermee boor je de eigen motivatie en krachten van je gesprekspartner aan.

8. Informatie uitwisselen
Je gesprekken worden effectiever als je overstapt van informatie geven naar informatie uitwisselen.
Wat is het verschil?
Informatie geven is eenrichtingsverkeer: jij geeft informatie aan je gesprekspartner.
Informatie uitwisselen betekent gebruik maken van wat je gesprekspartner al aan kennis en ervaring in huis heeft, en deze alleen aanvullen met wat voor de ander nog waardevol kan zijn om een keus te maken, of stappen te zetten.
En … vergeet niet om toestemming te vragen als je advies of informatie wilt geven of een mogelijke oplossing wilt aanreiken.

Door deze acht vaardigheden te ontwikkelen en te verbeteren, kun je als begeleider echt het verschil maken in de uitkomst van begeleidingstrajecten.
Het is een voortdurend leerproces dat de kern vormt van effectieve en betekenisvolle begeleiding.

Vond je dit interessant en wil je deze vaardigheden verder verbeteren of weer eens opfrissen? Tijdens de Tweedaagse Vervolgtraining motiverende gespreksvoering of mijn Praktijkdag gaan we hiermee aan de slag.
Of kies voor een persoonlijk coachingstraject.

Lees de andere 4 vaardigheden nog eens na:
> 4 tips voor effectievere begeleidingsgesprekken



Deze trainingen kun je bij mij, Hetty de Laat, volgen:

  • Basistraining Motivational Interviewing >>
    Ontdek hoe motivatie en gedragsverandering werkt en hoe je met Motivational Interviewing de eigen motivatie van cliënten naar boven haalt en kunt versterken.
  • MI-APK >>
    In een korte tijdsinvestering (2,5 uur) ga je online met MI aan de slag. Niet zo zeer om te herhalen en op te frissen, maar vooral om te oefenen met eigen casuïstiek. Samen met mij en een trainingsacteur.
  • Praktijkdag >>
    Deze dag is een mooie manier om je basiskennis en vaardigheden op te frissen en verder aan te scherpen.
  • Gratis Check-je-gesprek >>
    Loop je al een tijdje rond met een praktische vraag over Motivational Interviewing/Motiverende Gespreksvoering? Vraag dan een gratis telefonisch gesprek aan. Hoe? Neem contact met me op en ik nodig je uit voor een gratis sessie.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten