Recent kreeg ik een link doorgestuurd van een collega MI-trainer. Ze vertelde dat er een nieuw onderzoek was verschenen met als titel: “Dit is het geheim van goede Motivational Interviewing“.
Ik was natuurlijk meteen geïnteresseerd! Wat zouden die geheimen zijn…. En leer ik in mijn trainingen de deelnemers deze geheimen al kennen?
Het onderzoek
Het promotieonderzoek van docent-onderzoeker verpleegkunde Jos Dobber laat zien dat het geheim van Motiverende Gespreksvoering (Motivational Interviewing) enkele essentiële punten bevat. Zet een zorgverlener deze goed in tijdens motiverende gespreksvoering dan komt bij de cliënt een veranderingsproces op gang en zal het gesprek effectiever zijn.
In het promotieonderzoek worden 2 actieve ingrediënten van MI/MGV genoemd; een vertrouwensrelatie, de patiënt moet zich veilig voelen, en meebewegen met de patiënt.
Wat volgens Dobber cruciaal is voor het effect van motiverende gespreksvoering, is dat de patiënt zélf het verband legt tussen de gedragsverandering en levensdoelen.
Voor zorgverleners kan het lastig zijn om dat verband niet eerder te benoemen. Volgens Dobber is motiverende gespreksvoering daarom ook vakmanschap.
Lees hier het hele onderzoek: www.hva.nl/urban-vitality/gedeelde-content/nieuws/2019/2020/04/promotieonderzoek-het-geheim-van-motivational-interviewing.html
Hoe leer je die actieve ingrediënten?
Als ik naar de inhoud van mijn trainingen kijk zie ik daar alle actieve ingrediënten in terug komen. Dat geeft me een heel fijn gevoel.
Zo ervaren deelnemers aan mijn trainingen hoe belangrijk het opbouwen van een vertrouwensrelatie is en leren ze hoe hieraan in een gesprek aandacht te besteden. Bijvoorbeeld als we bezig zijn met het eerste proces van een contact: het engageren.
Het meebewegen met de patiënt is binnen een gesprek een continu proces. Doe je dit niet, dan krijg je weerstand. Dus in de trainingen MI/MGV is het voorkomen van weerstand en het ermee omgaan als het in je gesprek optreedt, een wezenlijk onderdeel.
Als een patiënt zélf het verband legt tussen de gedragsverandering en zijn of haar levensdoelen zijn dit vaak de doorbraakmomenten. Dit zijn de momenten waarop iemand ontdekt dat wat hij of zij aan het doen is niet bijdraagt aan het realiseren van een belangrijk levensdoel. In een tweezijdige reflectie kun je dit heel mooi zichtbaar maken.
Maar…. hier en daar zou ik zeker nog wat elementen kunnen aanscherpen, dus daar ga ik mee aan de gang. Leuke uitdaging weer!
MIJN VRAAG AAN JOU
Wat zou jij nog in je gesprekken kunnen aanscherpen? Hoe denk jij over de door Jos Dobber genoemde actieve ingrediënten?
Een checklistje:
- Investeer je voldoende in het opbouwen van een vertrouwensrelatie?
- Beweeg je mee met je patiënt?
- Laat je de cliënt zélf het verband bedenken en uitspreken tussen de gedragsverandering en belangrijke levensdoelen?
- Geef je nog ongevraagd advies?
- Heb je er aandacht voor dat de cliënt de ambivalentie doorbreekt en zijn diepere ‘waarden’ vindt om te kiezen voor verandering?
- Maak je samen met je gesprekspartner een heel concreet veranderplan met aandacht voor de terugvalmomenten?
Laat je het me weten in een reactie?
Wil je dit soort blogs ook in je mailbox ontvangen?
Meld je dan hier aan voor mijn Maandelijkse Motivatie Mails.
Check m’n aanbod
- Workshop ‘Minder praten, meer effect’, een interactieve kennismaking met Motiverende Gespreksvoering – live
- Praktijkdag: 1 dag herhalen en oefenen om je MI steeds meer eigen te maken.
- Basistraining MI: Leer makkelijker motiveren, waardoor behandeldoelen beter worden bereikt.
- Telefonisch opfrishalfuurtje – gratis: Voor een praktische vraag over Motivational Interviewing/Motiverende Gespreksvoering.