Informeren en adviseren of toch ontlokken?

“Informeren en adviseren, hoe doe ik dat binnen een motiverend gesprek? Ik moet toch juist ontlokken?”
Dit is een vraag die tijdens trainingen vaak wordt gesteld.

De spirit van Motiverende Gespreksvoering is dat je werkt vanuit
> partnerschap
> acceptatie
> compassie en
> ontlokken

Dit betekent dat je de ander stimuleert om tot inzichten, eigen motivatie en haalbare oplossingen te komen.
Door deze ontlokkende houding en ook omdat je de repartiereflex wilt onderdrukken, kan het zijn dat je er moeite mee hebt, om je gesprekspartner informatie en advies te geven. Toch is het binnen MGV zeker mogelijk om op een ontlokkende manier informatie en advies geven.

Je wilt informatie gaan geven? Dit werkt!
Een makkelijk te onthouden benadering voor het uitwisselen van informatie is O-A-O: Ontlokken-Aanbieden-Ontlokken.

In feite verpak je elk stuk informatie als bij een sandwich in twee lagen van vragen.

Toestemming
Voordat je O-A-O inzet, vraag je eerst aan je gesprekspartner toestemming of je informatie of een advies mag geven.
Hiermee ontdek je als eerste of de ander er voor open staat.
Je ondersteunt door je vraag ook de autonomie van je gesprekspartner en je vergroot de bereidheid om te luisteren naar wat je te vertellen hebt.
Je kunt vragen:

  • ‘Is het oké als ik je wat vertel over …?’
  • ‘Is het oké als ik vertel wat ik als …. weet over dit onderwerp?’

Zegt de ander nee, dan kun je op zoek gaan naar een geschikter moment.

Je gesprekpartner zegt ja!
Stap 1: Ontlokken
Voordat je je informatie geeft, ontlok je.
Dit ontlokken heeft als doel te ontdekken wat je gesprekspartner al weet over hetgeen jij wilt gaan vertellen.
Bijvoorbeeld:

  • ‘Wat weet u al over ……?’
  • ‘Wat heeft … je al verteld over…?’

Je kunt ook navragen wat je gesprekspartner wil weten:

  • ‘Wat wil je als eerste weten over …?’

Als je je informatie wilt geven nadat de ander er al iets over heeft verteld, zou je vraag kunnen zijn:

  • ‘U heeft er al over gelezen/gehoord. Daar wil ik u wat meer over vertellen. Is dat oké?’

Ontlokken voorkomt dat je dingen gaat vertellen die de ander al weet en geeft je de gelegenheid om de ontbrekende stukjes informatie aan te vullen.

Stap 2: Aanbieden
De tweede stap is het aanbieden van relevante, beknopte informatie.
Enkele handvatten bij deze stap:

  • Prioriteer: focus op wat iemand het meest wil of moet weten
  • Doseer: geef kleine stukjes informatie en check dan of de ander het begrijpt of vragen heeft. Ook hier past ontlok – bied aan – ontlok.

Stap 3: Ontlokken
In stap drie gaat het om terugkoppeling en nagaan hoe de ander dat wat je hebt gezegd opvat en interpreteert en wat de reactie is.
Tijdens de opeenvolgende stappen van O-A-O geef je regelmatig (steeds als je een stukje informatie hebt gegeven) zo’n terugkoppeling. Mogelijke vragen die je kunt stellen zijn:

  • ‘Wat vind je er tot dusverre van?’
  • ‘Wat zou je er nog meer over willen weten?’

Door deze drie stappen steeds te doorlopen, wordt informatie geven (eenrichtingsverkeer) meer informatie uitwisselen (tweerichtingsverkeer).

Je wilt advies geven: dit werkt!
Het geven van advies heeft nog een aantal specifieke eigenschappen die verder gaan dan het geven van informatie.

Een advies heeft een ‘doe’-component, een aanbeveling over een persoonlijke verandering. Dit heeft invloed op het gevoel van autonomie van de ander.
Als je je advies op de MGV-manier geeft, blijf je recht doen aan de autonomie keuzevrijheid van je gesprekspartner.

Tips voor motiverend advies

  • Vraag eerst toestemming of je je advies mag geven.
  • Bied meerdere opties en je laat je gesprekspartner kiezen welke het beste past.
  • Benadruk de persoonlijke keuze.
  • Kies voor autonomie-ondersteunende taal.
    Enkele voorbeelden:
    • ‘Het is aan jou wat je kiest; ik kan wel wat opties noemen.’
    • ‘Ik kan u niet vertellen wat u moet doen. Ik kan u wel vertellen wat sommige anderen hebben gedaan.’

Door deze aanpak voelt je gesprekspartner zich gehoord en gesteund, zonder dat er sprake is van dwang of weerstand.

Niet het een of het ander
In Motiverende Gespreksvoering is het niet óf informeren en adviseren, óf ontlokken. Het is een combinatie waarbij je informatie op een respectvolle en bij je gesprekspartner passende manier deelt en tegelijkertijd de ander ruimte geeft om zelf tot inzichten te komen.

Pas de O-A-O-methode toe en zie hoe je gesprekken natuurlijker en effectiever worden!



Deze trainingen kun je bij mij, Hetty de Laat, volgen:

  • Basistraining Motivational Interviewing >>
    Ontdek hoe motivatie en gedragsverandering werkt en hoe je met Motivational Interviewing de eigen motivatie van cliënten naar boven haalt en kunt versterken.
  • Vervolgtraining Motiverende Gespreksvoering >>
    Krijg Motivational Interviewing (MI) nog beter in de vingers.
  • MI-APK >>
    In een korte tijdsinvestering (2,5 uur) ga je online met MI aan de slag. Niet zo zeer om te herhalen en op te frissen, maar vooral om te oefenen met eigen casuïstiek. Samen met mij en een trainingsacteur.
  • Praktijkdag >>
    Deze dag is een mooie manier om je basiskennis en vaardigheden op te frissen en verder aan te scherpen.
  • Gratis Check-je-gesprek >>
    Loop je al een tijdje rond met een praktische vraag over Motivational Interviewing/Motiverende Gespreksvoering? Vraag dan een gratis telefonisch gesprek aan. Hoe? Neem contact met me op en ik nodig je uit voor een gratis sessie.
  • Of kies voor een persoonlijk coachingstraject.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten