Kun je écht iets doen in 5 minuten?!

Meer tijd voor de patient is de echte oplossing

Toen ik bovenstaand bericht in de krant las, moest ik meteen denken aan een (wat ouder, 2009) boek over Motiverende Gespreksvoering met als titel: Motiverende Gespreksvoering. Werken aan gedragsverandering als je maar 7 minuten hebt. Dit boek laat zien dat je wel degelijk aan motivatie kunt werken als je iemand slechts kort spreekt. Een mooi antwoord op mensen die denken dat motiveren je veel meer tijd kost. Met die 5 minuten kun je dus wel degelijk een verschil maken.

Wat te doen in die 5 minuten?
De cruciale vraag is dan hoe vult de huisarts die extra 5 minuten in?
Gaat de huisarts aan de patiënt nog meer informatie geven (educatie) en vertellen wat hij of zij moet gaan doen om aan zijn gezondheid te werken en waarom (overtuigen). Of benut de huisarts deze tijd om aan de motivatie van de patiënt te werken om voor een gezondere leefstijl te kiezen?

Motivational Interviewing of Motiverende Gespreksvoering kan heel goed helpen om zo’n gesprek effectief vorm te geven.

Benaderingswijze van je gesprekspartner is cruciaal
Tijdens de eerste dag van mijn trainingen laat ik deelnemers vaak in tweetallen (coach en de figuurlijke ‘patiënt’) oefenen met twee verschillende benaderingswijzen om iemand te motiveren. De ‘patiënt’ brengt voor deze oefening een eigen leefstijlonderwerp in dat hij of zij graag wil veranderen maar nog niet doet, waar die persoon ambivalent over is: het ja, maar… onderwerp.

Real-play
De oefening is een real play d.w.z. de onderwerpen die worden ingebracht zijn actueel voor degene die ze inbrengt. Hierdoor kan deze persoon echt voelen wat de verschillende benaderingswijzen met hem of haar doen. De oefening gaat in twee rondes.

Ronde 1
De coach geeft aan degene die het onderwerp inbrengt vooral adviezen en tips, er wordt gewaarschuwd, verteld waarom diegene zou moeten veranderen en waarom, en ook wat de gevolgen zijn als hij of zij dit niet doet. Verschillende oplossingen worden aangedragen.

Ronde 2
In deze ronde worden aan de mensen die het onderwerp hebben ingebracht vragen gesteld zoals:

  • Wat zijn jouw overwegingen om dit in je leefstijl te veranderen?
  • Hoe belangrijk vind je deze verandering?
  • Geef jezelf hiervoor eens een cijfer, liggend tussen 0-10 (toepassen meetlat).
  • Wat maakt het dit cijfer en niet lager?

De coaches vatten samen wat ze de ander hebben horen zeggen en bespreken samen met de ‘patiënt’ vervolgens de stappen die kunnen helpen om tot een oplossing van deze ambivalentie te komen.

Wat maakt de oefening duidelijk?
Nadat de twee rondes zijn geweest bespreken we plenair in de trainingsgroep wat de ervaringen waren. Een korte opsomming van wat de ‘patiënten’ dan vertellen:

Ronde 1
– Ik kreeg het gevoel dat ik moest
– Wat de coach zei wist ik allemaal al
– Kreeg geen ruimte om mijn verhaal te doen
– Werd opstandig
– Voelde me helemaal niet serieus genomen
Ronde 2
– De coach luisterde naar mij
– Ik werd echt aan het denken gezet
– Kreeg helder waarom ik dit wil veranderen
– We waren samen in gesprek
– Voelde me betrokken bij mijn eigen probleem

Tijdens deze oefening hoor ik als trainer niet alleen verschillen in wat er gezegd wordt. Maar ik zie ook verschillen in de non-verbale communicatie tijdens de 2 rondes.
In ronde 1 zit de coach vaak tegen de ander aan te praten en leunt de ander meer achterover. Bij ronde 2 zitten de tweetallen met elkaar te praten en veel meer naar elkaar toe gebogen.

Steeds weer maakt deze oefening vanuit eigen ervaringen duidelijk welke benaderingswijze werkt. Je doet in je gesprekken in dezelfde tijd hele andere dingen. Hierdoor krijg je een heel ander gesprek waar de ander veel meer aan heeft.Een mooier bewijs is er volgens mij niet.

MOETiveer jij ook?
Ronde 1 noem ik vaak het gesprek dat gebaseerd is op MOETiveren en ronde 2 het gesprek dat gebaseerd is op Motiveren.

Eerste hulp bij MOETiveren
Als je herkent dat je Moetiveert:

  • Schuif dan naar achteren op je stoel.
  • Stel meer open vragen aan je gesprekspartner en reflecteer op de antwoorden die je krijgt.
  • Gebruik de meetlat van 0-10 en stel er de juiste vragen bij. Dus niet wat maakt het cijfer niet hoger, maar juist lager.

Dan roep je verandertaal op.
De zo belangrijke taal, waarmee de ander zichzelf motiveert.

Veel succes!

Roep jij verandertaal op of Moetiveer jij?
Laat het me hieronder bij de reacties weten.

 

Comments

  1. Erica Zegers zegt

    hoi Hetty,

    Leuk hoor die mails van je.
    Ik probeer echt iets met de tips te doen in mijn dagelijkse gesprekken.
    zo blijf ik geprikkeld er iets mee te blijven doen.

    groet,
    Erica (poh uit Vught)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *