MI/MGV in groepen, kan dat wel?

Jaren geleden werkte ik als preventiewerker in de verslavingszorg. Een van mijn taken was het begeleiden van de EMA, de Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer. Deze cursus bestaat nog steeds. Nu onder de namen LEMA en EMA (www.cbr.nl). Mensen die zijn aangehouden met alcohol op, kunnen het volgen van deze cursus opgelegd krijgen.  Het doel van de cursus is dat de deelnemers niet meer gaat rijden onder invloed.

De deelnemers wordt deze cursus opgelegd, dus zij moeten meedoen en ook zelf betalen. En dat nam en neemt niet iedereen je in dank af. Je snapt wel dat de thema’s van de vorige MMM (wrijving en behoudtaal) regelmatig voorkwamen. Er was ook verzet tegen het feit dat de maatregel was opgelegd en ook hier had ik als groepsleider mee te dealen.

Tijd nemen 
Hiermee omgaan was bij aanvang van de eerste bijeenkomst meteen van belang en nam de nodige tijd in beslag. Wat ik erdoor leerde was dat ik er de tijd voor moest nemen die ervoor nodig was en niet te snel naar mijn programma moest overstappen. Ruimte geven aan de deelnemers om hun stoom af te blazen, hen te laten vertellen dat ze geen alcoholist waren, dat ze helemaal niet zo veel dronken, dat het een toevalstreffer was, dat ze helemaal geen tijd hebben voor de cursus, of dat ze wel nieuwsgierig waren, spijt hadden etc. etc.

Niet alleen tijd nemen is essentieel, het is ook cruciaal wat je in die tijd doet met de signalen die de deelnemers uitzenden.

MI/MGV vaardigheden
Hoewel MI/MGV is ontwikkeld voor een-op-een gesprekken, kun je als je met groepen werkt of een gesprek hebt met meerdere mensen, facetten van MI/MGV inzetten.
Enkele tips:

  • Reflecteer de redenen waarom mensen aangeven het niet eens te zijn met een verplichte cursus, bijvoorbeeld: ‘U ziet het belang van deze cursus niet in’ of ‘Je hebt eigenlijk geen tijd om hier een hele dag te zijn’ of in het kader van de (L)EMA, ‘U bent geen alcoholist’, en vergeet zeker ook niet de emoties te reflecteren. Je investeert altijd als eerste in engageren.
  • Stel samen met je deelnemers de regels op die binnen de bijeenkomsten gelden. En bespreek ook dat dat wat binnen de groep wordt verteld ook echt binnen de groep blijft (Samenwerken). 
  • Probeer ook een versterkte reflectie: ‘Voor u is er geen enkele reden om deze cursus te volgen.’ 
  • Maak een opmerking die iemand maakt algemeen. Vraag bijvoorbeeld als iemand zegt nadat je informatie hebt gegeven: ‘Goh, hier schrik ik toch wel van, want …’; ‘Wie herkent wat Piet zegt?’ (Ontlokken).
  • Focus ook qua sfeer in de groep op het positieve: ‘Hoe worden deze bijeenkomsten voor jou prettig?’
  • Voorkom dat je te veel focust op één persoon: ‘Fijn dat je hebt verteld hoe dit voor jou is. Hoe is dit voor anderen?’. Op deze manier betrek je er ook de wat stillere mensen bij.
  • Ontlok verandertaal: de kans op verandering bij alle groepsleden, zo blijkt, wordt groter naarmate meer verandertaal wordt gesproken, al is dit slechts door één persoon. ‘Wat zou het voor positief effect kunnen hebben als u meer zou gaan bewegen?’ 

Reparatiereflex
Als je met groepen werkt, zal het je bekend voorkomen dat deelnemers, vaak met de beste bedoelingen, in hun reparatiereflex schieten: ‘Weet je wat jij moet doen Marjan’, en dan komt hier het advies, gevolgd met, ‘want dat heeft mij ook heel goed geholpen’. Kijk op zo’n moment of je de reparatiereflex kunt ombuigen, bijvoorbeeld door te zeggen: ‘Jannie, je gunt Marjan het beste en wat je nu vertelt werkte heel goed voor jou. Graag hoor ik van Marjan of dit haar ook zou kunnen helpen’. 

Ook is het een mogelijkheid om aan een deelnemer die een ongevraagd advies krijgt, te vragen of die daar aan toe is. Bijvoorbeeld door te zeggen: ‘Meike, Job geeft je nu een suggestie hoe je minder zou kunnen gaan roken. Heb jij op dit moment behoefte aan tips?’ Zegt Meike dat dit prima is, dan kun je de anderen van de groep erbij betrekken, om samen te brainstormen over andere mogelijkheden. Zo krijgt Meike de gelegenheid om zelf te kiezen wat bij haar past.

Praktische tips van MMM-lezeres Marion
Marion mailde me na de vorige MMM enkele vragen over MI/MGV in groepen. Ook vertelde ze wat zij tijdens groepsbijeenkomsten doet. Mooie tips.

  • In een groepsbijeenkomst probeer ik ook zo veel als mogelijk is, onderwerpen visueel te maken. Zo teken ik de cirkel van gedragsverandering op een flap of bord en neem dan gezamenlijk door wie zich in welke fase bevindt en wat die deelnemer nodig heeft om een stap verder te komen.
  • Ook de meetlat zet ik in tijdens de bijeenkomsten (de schaalvraag van 0-10). Ik vraag aan iedereen om zichzelf voor een bepaald onderwerp een score te laten geven. Daarna bespreek ik de uitkomsten in de groep.

Mijn vraag aan jou
Werk je met groepen en zou je daar een korte (online) 2-uur durende Q&A over willen bijwonen, laat het me weten. In 2 uur tijd beantwoord ik dan jullie vragen. Bij voldoende vraag organiseer ik deze Q&A in de week van 11 juli.


  • MI-APK >>
    In een korte tijdsinvestering (2,5 uur) ga je online met MI aan de slag. Niet zo zeer om te herhalen en op te frissen, maar vooral om te oefenen met eigen casuïstiek. Samen met mij en een trainingsacteur.
  • Praktijkdag >>
    Deze dag is een mooie manier om je basiskennis en vaardigheden op te frissen en verder aan te scherpen.
  • Gratis Check-je-gesprek >>
    Loop je al een tijdje rond met een praktische vraag over Motivational Interviewing/Motiverende Gespreksvoering? Vraag dan een gratis telefonisch gesprek aan. Hoe? Neem contact met me op en ik nodig je uit voor een gratis sessie.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten