Steeds op zoek naar informatie over gedragsverandering, motiveren en communiceren (da’s nou eenmaal mijn passie) vond ik recent een presentatie van Dhr. van Steenkiste van de Universiteit van Gent waarin hij sprak over MOETivatie en motivatie. Wat een geweldige vondst! Die pakte mij meteen. En ik ben er verder over gaan filosoferen.
MOETiveren is je cliënt met redenen of argumenten overtuigen dat hij iets moet gaan doen of laten. Motiveren is je cliënt zelf laten ontdekken wat zijn eigen motieven zijn om iets te gaan doen of te gaan laten. MOETiveren is voor een hulpverlener of coach hard werken. Herken je dat je in je gesprekken veel aan het woord bent; op het puntje van je stoel zit en je cliënt zit te vertellen wat hij moet doen en waarom; je cliënt veel ja, maart…. en jij ‘leeg’ uit je gesprek komt? Waarschijnlijk zit je in de MOETiveer-stand.
Motiveren daarentegen is veel prettiger en doeltreffender voor jou en voor je cliënt. Je ondersteunt je cliënt naar een gedragsverandering door op onderzoek te gaan naar zijn eigen intrinsieke motivatie. Dé gespreksmethodiek om dit te bewerkstelligen is Motiverende Gespreksvoering van Miller en Rollnick. Een methodiek die ik heb omarmd toen ik ermee in aanraking kwam tijdens mijn werk binnen de Verslavingszorg. En inmiddels heb ik er de afgelopen 15 jaar honderden professionals in getraind.
Wat is het verschil tussen MOETiveren en Motiveren? Heel erg letterlijk gezien… één letter… namelijk een E. De E van Evocatie: ontlokken: uit je cliënt halen wat er al in hem zit. Dus niet zelf alle informatie aandragen en de redenen benoemen waarom een ander moet veranderen, maar je cliënt stimuleren om zelf te vertellen wat zijn argumenten zijn om te willen veranderen en daarna ook de manier waarop door hemzelf laten ontdekken. En dat is gaaf: je wordt effectiever, houdt meer energie over en je cliënt is er beter door geholpen.
3 Tips om meteen meer ontlokkend te werken:
1. zit je op het puntje van je stoel. Schuif naar achter. Geef je cliënt letterlijk de ruimte.
2. kijk eens naar je vraagstelling. Ben je iemand die veel open vragen stelt, of ben je meer een gesloten vragen steller? Is het laatste het geval, ga dan meer open vragen stellen. Je komt veel meer te weten van je cliënt en je kunt je adviezen goed op de persoonlijke situatie van je cliënt laten aansluiten. Gevolg… meer effect.
3. hoor je veel ja, maars… dan ben je waarschijnlijk aan het overtuigen. En is je cliënt tegengas aan het geven. Dat is niet effectief en zonde van je tijd. Het is een mooi signaal voor jou om voor een andere aanpak in je gesprek te kiezen. Ga je cliënt uitnodigen om zelf zijn eigen redenen om te willen veranderen te benoemen.