Verschil Oplossingsgericht Coachen en Motivational Interviewing

Regelmatig stellen deelnemers van mijn trainingen de vraag wat het verschil is tussen Oplossingsgericht Coachen (voor het gemak noem ik dit OC) en Motiverende Gespreksvoering (MGV). Een goed moment aandacht te besteden aan enkele overeenkomsten en verschillen.

Overeenkomsten en verschillen

Zowel van MI als OC wordt in de praktijk veel gebruik gemaakt. En dit is omdat ze werken. Ze zijn effectief als je met je cliënt praat over gedragsverandering. De onderliggende basishouding is bij beide methoden gebaseerd op de positieve psychologie, wat inhoudt dat je uitgaat van de overtuiging dat elke mens beschikt over kwaliteiten en kennis over zichzelf en deze ook kan inzetten om zichzelf naar een gezond leven te ontwikkelen.

Doordat je je zowel bij OC als MI niet opstelt als dé expert, ontstaat er in je gesprekken minder vaak weerstand. Dit maakt dat je aan het steeds weer oplossen van de weerstand weinig tijd hoeft te besteden en zowel jij als je cliënt in minder tijd meer resultaten boeken.

Er ontstaat een veel plezierigere werksfeer.

Hoewel beide methoden talig zijn, d.w.z. je ontlokt aan je cliënt een specifieke taal, richten ze zich toch op een ander aspect. Binnen MI ontlok je verandertaal, waardoor je met je cliënt praat over ‘het waarom’ van de verandering. Binnen OC ontlok je bij de cliënt oplossingstaal, waardoor je met je cliënt praat over ‘het hoe’ van de verandering. Het gaat dus over het verschil tussen willen veranderen en kunnen veranderen. Als je dit linkt aan de fase van gedragsverandering waarin een cliënt kan ‘zitten’, kun je zeggen dat je MI in je gesprekken vooral inzet als je cliënt worstelt met ambivalentie en OC vooral inzet als je cliënt na een keus om wel te willen veranderen zich aan het beraden is over het hoe.

De uitdaging

Willen en kunnen veranderen gaan samen. Je kunt immers niet bouwen aan het ‘hoe’ van een verandering als je cliënt nog niet besloten heeft dat hij ‘wil’ veranderen. En daar ligt voor de vooral oplossingsgerichte hulpverlener, coach of therapeut een mooie uitdaging. Ik zie vaak dat een coach, therapeut of hulpverlener te snel de overstap maakt van gespreksinterventies die gericht zijn op ‘willen’ naar gespreksinterventies die gericht zijn op ‘kunnen’. En dan ontstaat er jammer genoeg weerstand die voorkomen had kunnen worden.

Je wilt aan de slag!?

Oplossingsgericht Coachen en Motivational InterviewingBen je benieuwd naar hoe jij meer motiverend in je gesprekken aan de slag kunt gaan en op het juiste moment de overstap maakt naar oplossingsgericht coachen? Neem dan deel aan de driedaagse basistraining die start op maandag 18 november. Je leerrendement is hoog. We werken in een kleine groep.

Juist omdat weten hoe Motivational Interviewing werkt, nog niet betekent dat je het in de praktijk ook kunt toepassen.

Als je het lastig vindt om te beslissen, denk ik graag met je mee. Neem dan contact met me op (06-27054356).

Bewaren

Bewaren