Oh wat een mooie ontdekking deden wij!
Laatst had ik een bijpraat-afspraak met een collega. We wisselden onze ervaringen uit van de afgelopen maanden. Zo kwam natuurlijk het online werken op tafel en het op afstand voeren van gesprekken met collega’s, patiënten, cliënten of klanten. Wat gaat er goed en wat is lastig, of lukt niet…. Wat zijn de verschillen en overeenkomsten? Natuurlijk zet je veel van je gespreksvaardigheden die je face-to-face gebruikt, ook in tijdens je online gesprekken…
Gelukkig maar… hoeven het wiel niet helemaal meer uit te vinden.
Al pratende kwamen we ook tot een mooie ontdekking.
Vragen stellen
Het was een ontdekking die te maken had met vragen stellen.
Binnen motiverende gesprekken stel je vooral open vragen. De wie, wat, waar, hoe etc. vragen.
Voor sommige professionals is open vragen stellen echter lastig. Ze stellen regelmatig gesloten vragen. Ondanks dat ze dit doen, krijgt een aantal van hen in de spreekkamer toch een open gesprek op gang. Maar nu……
Veel van hun gesprekken gaan telefonisch en zien ze elkaar niet. Wat blijkt? Deze gesprekken verlopen veel stroever. Hun gesprekspartners geven korte antwoorden en er ontstaat weerstand. Hoe komt dit?
Het belang van het non-verbale
Tijdens de gesprekken die deze professionals voeren in de spreekkamer of via beeldbellen ondersteunen ze met hun non-verbale gedrag en mimiek hun ‘gesloten’ vraagstelling met een open en belangstellende houding. Hun gesprekspartners ervaren dit en gaan ook ‘open’.
Tijdens telefonische gesprekken valt het visuele gedeelte echter weg. Omdat een groot deel van onze communicatie plaats vindt via het non-verbale, worden de gesloten vragen nu door hun gesprekspartners als minder uitnodigend ervaren.
Een paar tips, die je kunnen helpen als je dit ervaart
- Merk je tijdens een telefonisch gesprek weerstand op, sta dan even stil bij je vraagstelling. Hoe open is die? En als het je niet lukt om deze tijdens je gesprek bij te stellen. Neem dan een reflectiemomentje achteraf.
- Als je gesloten vragen stelt, onderzoek eens voor jezelf of je deze open en met belangstelling kunt stellen. Vaak doet het aanpassen van je toon (c’est le ton qui fait la musique) al wonderen.
Wil je dit soort blogs ook in je mailbox ontvangen?
Meld je dan hier aan voor mijn Maandelijkse Motivatie Mails.
Check m’n aanbod
- Workshop ‘Minder praten, meer effect’, een interactieve kennismaking met Motiverende Gespreksvoering – online
- Praktijkdag: 1 dag herhalen en oefenen om je MI steeds meer eigen te maken.
- Basistraining MI: Leer makkelijker motiveren, waardoor behandeldoelen beter worden bereikt.
- Telefonisch opfrishalfuurtje – gratis: Voor een praktische vraag over Motivational Interviewing/Motiverende Gespreksvoering.