Over Hetty

Jou alle fijne kneepjes van motiveren leren, zodat je met je gesprek meer effect hebt in minder tijd!  Daar ga ik voor.”  Je gaat je cliënten zo begeleiden dat ze hun (behandel)doelen halen. Doordat jij in je gesprekken bewuster communiceert, bereik je meer.

Als jij weet hoe motiveren en interactie werkt, dan:

  • heb je te maken met minder weerstanden in je gesprekken
  • weet je hoe je iemand het beste kunt motiveren
  • heb je meer plezier in je werk
  • bereik je resultaten die beklijven
  • krijg je tevreden cliënten
  • levert je dit goede mond-tot-mond reclame op
  • groeit je praktijk uit als je zelfstandige bent
  • kun je je passie echt neerzetten

Wat ik je bied:

  • Workshops: Minder praten, meer effect. In enkel uren maak je kennis met Motiverende Gespreksvoering en leer je hoe je door zelf minder aan het woord te zijn een ander beter helpt.
  • Workshops: De geheimen van succesvol motiveren.
  • Driedaagse trainingen op mijn prachtige en inspirerende locatie.
  • Trainingen op maat: van twee of driedaagse basistrainingen tot langdurige trajecten.
  • Een Maandelijkse Motivatie Mail met allerlei weetjes en tips over motiveren
  • Online workshops en trainingen

Ik geef graag mijn jarenlange leertijd in een compacte, effectieve en ook leuke manier aan je door, waardoor je er snel mee aan de slag kunt.

In de pers

  • Artikel “Motivatie Maakt Meer Mogelijk” (pdf)
    Hetty vertelt in het magazine O2 over Motiverende Gespreksvoering.
    O2 is het vakblad voor oedeem- een oncologiefysiotherapeuten die lid zijn van NVFL, de oplage is 1400 stuks.
  • Geproefd (pdf)
    Motivational Interviewing, Het oproepen van verandertaal
    door Anne Weiland (onderzoeker/trainer ‘onverklaarde lichamelijke klachten’ in Erasmus MC, senior coach voor artsen en pastores)
    Uit Tijdschrift voor Coaching

Waarom ik jou als zorgprofessional graag train in je gespreksvoering met cliënten?

Nog steeds hoor ik om me heen vrienden, familieleden, kennissen en collega’s mopperen over hun gesprekken met professionals binnen zorg of welzijn. Als ik dan luister hun ervaringen, dan beginnen mijn vingers te jeuken….. Oh, wat had ik die fysiotherapeut, diëtist, coach of leefstijladviseur graag willen leren hoe dit anders had gekund. Zodanig anders dat ik tijdens mijn etentje met een vriendin gehoord zou hebben: ‘Ik had zo’n goed gesprek met die diëtist. Ze heeft me eerst helemaal laten vertellen wat ik al had geprobeerd en meegemaakt. Ik kon haar ook vertellen dat ik eigenlijk wel heel teleurgesteld ben in wat ik tot nu toe met al mijn inspanningen heb bereikt. Ja ze heeft echt naar me geluisterd en dingen verteld die ik nog niet wist. En met de adviezen ga ik aan de slag, want die kan ik heel goed toepassen. Ik ga zeker nog een keer op gesprek.’

Dit is wat me zorgen baart… mensen die geholpen willen worden, maar zich niet geholpen voelen.

Daarnaast krijg ik van hulpverleners en therapeuten, en dat is vanuit jouw perspectief bezien, regelmatig de vraag hoe cliënten te motiveren om zelf aan de slag te gaan, met wat goed voor hen is. En daar wil ik graag bij helpen. Waardoor jij als professional de juiste gesprekstechnieken gaat inzetten in je gesprekken. En kunt gaan genieten van de resultaten die je bij je cliënten ziet.

Uit welke ervaring put ik?

Tijdens mijn opleidings- en werkcarrière heb ik altijd veel interesse gehad in gezondheidsthema’s en gezond gedrag. Binnen de opleiding tot docent Gezondheidskunde (eind ’70-begin ’80) leerde ik veel over gezondheid en welzijn en hoe mensen komen tot gezond gedrag. Hoe kun je leerlingen stimuleren om voor gezond gedrag te kiezen? Weten is nog niet doen werd mij verteld. Mijn vervolgopleiding werd Gezondheidsvoorlichting. Motto: hoe kun je gezond gedrag beïnvloeden (via massamedia of interpersoonlijk in gesprekken). Na mijn opleidingen werd ik Preventiewerker in de Verslavingszorg. Daar leerde ik meer en meer kijken naar communicatie en interactie (binnen het team waarin ik functioneerde en ook in twee-gesprekken). Zeker toen daar Motivational Interviewing (MI, Motiverende Gespreksvoering, MGV) zijn intrede deed. Ik werd daar ontzettend fan van! Ik kon nu heel precies kijken naar wat er in gesprekken tussen mensen gebeurt en wat het effect hiervan is. En natuurlijk naar wat er beter zou kunnen. Dit smaakte naar meer. In 2000 rondde ik mijn opleiding tot communicatietrainer af. Daar leerde ik nog meer over gespreksvoering en hoe anderen hierin te trainen. Ik bracht meteen ook een lang gekoesterde wens in vervulling door voor mezelf te beginnen met een eigen trainingsbureau. Mijn missie werd om MI/MGV binnen veel werkvelden onder de aandacht te brengen en te implementeren. Hierdoor heb ik in heel veel verschillende werkvelden trainingen over Motiverende Gespreksvoering verzorgd. En heb ik ook twee boeken over deze methodiek geschreven voor de Schuldhulpverlening, samen met Jacomijn Kuiper. Voor meer informatie over dit boek: www.meermotiveren.nl. 

De afgelopen 20 jaar trainde ik honderden professionals in Motiverende Gespreksvoering, meestal in de vorm van in-company trainingen. Maar het trainersvak staat niet stil…. diverse media deden hun intrede en nieuwe inzichten in leren en het veranderen van gedrag.

En omdat ik van vernieuwen hou, heb ik deze mogelijkheden en toepassingen in mijn trainings- en coachingsaanbod doorgevoerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten