Wat is Motiverende Gespreksvoering

Er is een gevleugelde uitspraak die ik bijna altijd gebruik als iemand mij vraagt wat Motiverende Gesprekvoering / Motivational Interviewing (MGV/MI) inhoudt:

Mensen worden in het algemeen eerder overtuigd door de redenen die ze zelf hebben ontdekt en opgesomd, dan door de redenen die door anderen zijn opgesomd.”

Blaise Pascal, 17e eeuw

‘Moeten, moeten… ik moet niks’

En dan vraag ik: “Herken je dat, dat als je met iemand iets bespreekt wat je wilt veranderen en die ander zegt jou wat je zou moeten doen, of geeft je tips hoe het aan te pakken, dat je dit niet fijn vindt?
Dat je dan vaak ‘Ja, maar… ‘ zegt, of ‘Moeten, moeten… ik moet niks’.
Nou, dit zijn voorbeelden dat er niet gereageerd is vanuit de inzichten van MGV/MI.”

Veranderen van gedrag is voor veel mensen niet eenvoudig. Begeleid jij mensen bij gedragsverandering, dan geeft MGV/MI je de vaardigheden en tools die hierbij ondersteunend zijn.

Haal de intrinsieke motivatie naar boven

Met Motiverende Gespreksvoering verdiep je je in de manier waarop jij gesprekken voert; krijg je helder waar intrinsieke motivatie begint en hoe je hierover in gesprek gaat. Natuurlijk gebruik je hiervoor gesprekstechnieken, die je allemaal wel kent, maar bij MGV gaat het er vooral over op welke manier je de gesprekstechnieken doelgericht inzet.

Zo wordt je luisterhouding reflectief van aard, zoek je actief naar de eigen motieven die je gesprekspartner benoemt om te willen veranderen (dit heet verandertaal), neem je twijfels (ambivalentie) van de ander serieus en zie je dit als een belangrijk thema om te bespreken in je gesprekken. En ervaar je weerstand, dan helpt MGV je hier verder mee.

Binnen een motiverend gesprek is er ook ruimte voor informeren en adviseren. Je leert hoe je dit op een effectieve manier kunt doen.

Een gidsende rol

Met Motiverende Gespreksvoering wordt je rol gidsend; je wordt degene die de ander door het proces van veranderen begeleidt.

Samen met je gesprekspartner ontwikkel je het pad naar de verandering, afgestemd op het tempo van de ander.

En dit is meteen de uitdaging, omdat je zelf al snel weet (of denkt te weten) waarom de ander zou moeten veranderen en ook hoe. Dit heet de reparatiereflex. Dus geef je snel adviezen en tips om de ander goed op weg helpen.

Maar… de ander zal aan de verandering toe moeten zijn. Met MGV / MI herken je wanneer dit moment is aangebroken.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten