Interview: Stimuleer de cliënt tot nadenken over

“Als het nodig is, en het bij de cliënt past, werk ik ook met confrontaties. Zou u wel veranderen? U bent nu toch al jaren gewend om te roken!? De cliënt zal hierop zelf beargumenteren wat het belang is om te stoppen, of te minderen met roken. En die argumenten … Lees verder »

Weerstand tijdens telefoongesprekken

Oh wat een mooie ontdekking deden wij!

Laatst had ik een bijpraat-afspraak met een collega. We wisselden onze ervaringen uit van de afgelopen maanden. Zo kwam natuurlijk het online werken op tafel en het op afstand voeren van gesprekken met collega’s, patiënten, cliënten of klanten. Wat gaat er goed en wat is lastig, of lukt niet…. Wat zijn de verschillen en overeenkomsten? Natuurlijk zet je veel van je gespreksvaardigheden die je face-to-face gebruikt, ook in tijdens je online gesprekken…
Gelukkig maar… hoeven het wiel niet helemaal meer uit te vinden.
Al pratende kwamen we ook tot een mooie ontdekking.

Lees verder »

Trek jij de stekker er uit of plug je ‘m in?

“Ja, dan trek ik er even de stekker uit…”  Dit hoorde ik mezelf pas tegen een vriendin zeggen, die me vervolgens vroeg: “wat ga je tijdens je vakantie doen?” Ik antwoordde: “Waarschijnlijk weg met de camper, lekker lezen, fietsen, wandelen en weer nieuwe plekjes ontdekken.

Wat ik toen bespeurde bij mezelf vond ik heel illustratief voor hoe je doelen kunt stellen. Wat een verschil.

Lees verder »

Het geheim van goede Motivational Interviewing

Recent kreeg ik een link doorgestuurd van een collega MI-trainer. Ze vertelde dat er een nieuw onderzoek was verschenen met als titel: “Dit is het geheim van goede Motivational Interviewing“.
Ik was natuurlijk meteen geïnteresseerd! Wat zouden die geheimen zijn…. En leer ik in mijn trainingen de deelnemers deze geheimen al kennen?

Lees verder »

Stappenplan voor lastige gesprekken over Corona-maatregelen

Via MINTNED, een netwerk van MI/MGV trainers in Nederland waar ik lid van ben, kregen wij berichten door dat veel zorgmedewerkers lastige gesprekken moeten voeren over de Corona-maatregelen. Regelmatig moeten medewerkers de Corona-maatregelen uitleggen/verdedigen/handhaven aan patiënten/bewoners/familieleden, die (vaak begrijpelijk) emotioneel hun standpunt verdedigen. Dit gesprek kan voor zorgmedewerkers een lastig gesprek zijn dat veel energie vraagt en ook vaak dubbele gevoelens oproept. Enerzijds moet je je aan de regels houden en anderzijds snap je de behoefte van degene met wie je in gesprek bent ook heel goed.

Lees verder »

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten