Ben jij een OEN of veel aan het DOEN?

Een blog over acroniemen, weten wat de betekenis is en hoe ze toe te passen.

De eerste dag van een vierdaagse training in Motiverende Gespreksvoering aan een team beginnende budgetcoaches had ik als thema gegeven:
‘Jij in je rol als coach.’
De dagen erna gaan we verder met ‘Wie is jouw klant?’ en vervolgens ‘Als je met je klant in gesprek gaat.’

Vooraf hadden de deelnemers al over hun rollen nagedacht en die hebben we geïnventariseerd. Op de flapover kwamen er heel wat te staan: adviseur, helper, motivator, bekrachtiger, ondersteuner, info gever, spiegelaar, confronteerder …

We kwamen tot de conclusie dat je ze allemaal kunt zijn en je flexibel steeds die rol moet vervullen die nodig is om je gesprekspartner een stapje verder te helpen.

Mooi om het daar met elkaar over te hebben, waardoor iedereen tot waardevolle inzichten kwam over zijn of haar rol: iets te vaak adviseur of te weinig bekrachtiger of confronterend op een niet effectieve manier. Mooie leerwensen kwamen er ook uit voort.

Coachen
Coachen wordt door John Whitmore omschreven als:
Coaching is unlocking a person’s potential to maximize their growth.
Met Motiverende Gespreksvoering kun je daar een hele mooie bijdrage aan leveren. Jouw basishouding is daarbij essentieel.

Basishouding
Bij Motiverende Gespreksvoering bestaat die uit Partnerschap (samenwerken), Acceptatie, Compassie en Ontlokken.

Basishouding
Bij Motiverende Gespreksvoering bestaat die uit:

  • Partnerschap (samenwerken)
  • Acceptatie
  • Compassie
  • Ontlokken.
spirit

Acroniemen
Er bestaan een aantal acroniemen die vaak worden gebruikt om je basishouding in coachende gesprekken te typeren: LUI, OEN, NIVEA, LSD en OMA, om er maar eens een paar te noemen. Een coach is LUI, stelt zich op als een OEN, smeert niet met NIVEA, gebruikt LSD en zet OMA op de achterbank.

Tijdens de trainingsdag heb ik aan de deelnemers over elk acroniem een vraag gesteld. Want weten wat de betekenis is van het acroniem betekent niet meteen dat je ook weet hoe je er handen en voeten aan geeft.

Rondlopend langs de flappen konden ze hun antwoorden noteren.

flapover

Een paar wil ik jullie meegeven.

Je gesprekspartner merkt dat je een OEN (Open, Eerlijk, Nieuwsgierig/Neutraal) bent als je:

  • Open vragen stelt
  • Non-verbaal je interesse toont

Je bent LUI als je:

  • Alleen dat van je gesprekspartner overneemt wat echt nodig is
  • Stiltes laat vallen en de ander de ruimte geeft om antwoorden te formuleren

Wat je met LSD wilt bereiken (Luisteren, Samenvatten, Doorvragen):

  • Bewustwording bij de gesprekpartner
  • Checken of je de ander goed hebt begrepen

Als je vaker Niet Invullen Voor Een Ander (NIVEA) toepast:

  • Stel je open vragen
  • Trek je geen conclusies zonder deze te checken

Wat je wel doet als je OMA (Oordelen, Meningen en Adviezen) op de achterbank zet:

  • Eerst vragen of je een advies mag geven
  • Nieuwsgierig blijven (de OEN inzetten)

Welke antwoorden zou jij geven op de vragen die ik stelde?
Ben jij nog LUI en een OEN?
Is jouw OMA thuis en hoe is het met jouw NIVEA en LSD-gebruik?

Reflecteren
Bij LSD zie je dat ik op de flap in een bruine kleur een R toevoegde. Dat is de R van reflecteren. Binnen Motiverende gespreksvoering een hele belangrijke gespreksvaardigheid. Je reflecteert immers 2 à 3 keer meer dan dat je vragen stelt.

Je kunt je voorstellen dat ik de komende drie dagen van hun training daar veel aandacht aan ga besteden.

W/Meer LUI worden?
Hoe gaat het bij jou?
Ben jij nog steeds de OEN? Of ben je toch (nog) veel aan het DOEN?
Wil je Weer of Meer LUI worden?
De Praktijkdag biedt je de kans om in die stand te komen.
We gaan samen aan de slag om te kijken hoe je dat kunt doen.
Schrijf je in voor de Praktijkdag >>
* geaccrediteerd


  • Basistraining Motivational Interviewing >>
    Ontdek hoe motivatie en gedragsverandering werkt en hoe je met Motivational Interviewing de eigen motivatie van cliënten naar boven haalt en kunt versterken.
  • MI-APK >>
    In een korte tijdsinvestering (2,5 uur) ga je online met MI aan de slag. Niet zo zeer om te herhalen en op te frissen, maar vooral om te oefenen met eigen casuïstiek. Samen met mij en een trainingsacteur.
  • Praktijkdag >>
    Deze dag is een mooie manier om je basiskennis en vaardigheden op te frissen en verder aan te scherpen.
  • Gratis Check-je-gesprek >>
    Loop je al een tijdje rond met een praktische vraag over Motivational Interviewing/Motiverende Gespreksvoering? Vraag dan een gratis telefonisch gesprek aan. Hoe? Neem contact met me op en ik nodig je uit voor een gratis sessie.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten