In het FNV Magazine van eind vorig jaar stond het artikel van Isabel; eigenaar van een fysiotherapiepraktijk met als titel ‘Zorgverzekeraar dicteert waar cliënt recht op heeft’. Het artikel eindigt met een verontrustende opmerking: ‘… minder behandeltijd betekent dat je weer meer behandelingen nodig hebt’. Tel uit je winst denk ik dan.
Volgens mij speelt er nog iets als ik door de bril van Motiverende Gespreksvoering kijk.
Nu ik dit weet… Maandelijkse Motivatie Mail
Met de Maandelijkse Motivatie Mail ga ik je elke maand (ja de naam zegt het al) informeren en inspireren over het motiveren van je cliënten. De bron hiervoor is Motiverende Gespreksvoering/Motivational Interviewing. Maar er zullen zeker nog andere onderwerpen over gedragsverandering de revue gaan passeren.
Verschil Oplossingsgericht Coachen en Motivational Interviewing
Regelmatig stellen deelnemers van mijn trainingen de vraag wat het verschil is tussen Oplossingsgericht Coachen (voor het gemak noem ik dit OC) en Motiverende Gespreksvoering (MGV). Een goed moment aandacht te besteden aan enkele overeenkomsten en verschillen.
‘Arts is geen almachtige God die alleen beslist’
Deze kop stond recent boven een artikel in het Brabants Dagblad over hoe tevreden patiënten zijn over de communicatie in de zorg. In dit artikel lees ik een aantal tips die volgens mij mooi aansluiten bij Motiverende Gespreksvoering/Motivational Interviewing (MGV/MI).
MOETiveer je, of Motiveer je?
Steeds op zoek naar informatie over gedragsverandering, motiveren en communiceren (da’s nou eenmaal mijn passie) vond ik recent een presentatie van Dhr. van Steenkiste van de Universiteit van Gent waarin hij sprak over MOETivatie en motivatie. Wat een geweldige vondst! Die pakte mij meteen. En ik ben er verder over gaan filosoferen.
MOETiveren is je cliënt met redenen of argumenten overtuigen dat hij iets moet gaan doen of laten. Motiveren is je cliënt zelf laten ontdekken wat zijn eigen motieven zijn om iets te gaan doen of te gaan laten. MOETiveren is voor een hulpverlener of coach hard werken. Herken je dat je in je gesprekken veel aan het woord bent; op het puntje van je stoel zit en je cliënt zit te vertellen wat hij moet doen en waarom; je cliënt veel ja, maart…. en jij ‘leeg’ uit je gesprek komt? Waarschijnlijk zit je in de MOETiveer-stand.