Vallen … en weer opstaan uit de reparatiereflex

Dat zeggen we toch als we bezig zijn om iets te veranderen: ‘Ach ja… het gaat met vallen en opstaan’. Zo gaat het ook met het leren van Motivational Interviewing (MI)/Motiverende Gespreksvoering (MGV). In deze MMM hoe je weer kunt opstaan.

Ikzelf

Laatst nog merkte ik bij mezelf dat ik in de reparatiereflex schoot.

De situatie: een kennis vertelt me al een tijdje dat ze wil stoppen met roken. Ik zie haar wekelijks en steeds legt ze bij binnenkomst haar pakje sigaretten op tafel.
Ze zegt dan: ‘Nee… sorry… het is weer niet gelukt’. Meteen benoemt ze waarom ze het toch echt wel wil (zwanger worden) en wat het met haar doet dat het haar niet lukt (kost energie, ben niet trots op mezelf). Dit zijn voor haar ook echte redenen, dat voel ik van alle kanten.

Vorige week flapte ik er uit: ‘Nou, zo te horen wil je het nog steeds en lukt het je nog niet, misschien moet je er eens met je huisarts over praten, die weet wel een stoppen met roken cursus.’
Wat denk je dat haar reactie was? ………. !! Inderdaad behoudtaal: ‘Ik ben geen groepsmens, leef veel te veel met anderen mee en voor een cursus heb ik ook geen tijd trouwens …….’

Oeps

oeps

Daar ging ik met mijn goed gedrag.
Ik gun haar zo dat het stoppen met roken haar gaat lukken. Alleen was dit niet de manier om een bijdrage te leveren aan haar weg naar succes.

Gelukkig signaleerde ik wat er in ons korte gesprekje gebeurde en koos ik voor een andere reactie. Ik benoemde wat ik haar de afgelopen tijd over haar eigen rookgedrag had horen zeggen (samenvatting van verandertaal) en vroeg haar of er nog meer redenen waren waarom ze serieus met stoppen met roken bezig was. En die vertelde ze.
Daarna zei ik: ‘Je bent iemand die zichzelf goed kent, wat is jouw eigen idee over je volgende stap om te gaan stoppen met roken?’
Daar moest ze over nadenken en dat gaat ze me de volgende keer vertellen.

Tips om op te staan

  1. Merk je aan de reactie van gesprekspartner dat je te snel een tip of advies hebt gegeven, kun je natuurlijk ook sorry zeggen en een stap terug zetten in je gesprek
  2. Gebruik een samenvatting als je een andere richting in je gesprek wilt in slaan
  3. Hoor je dat je gesprekspartner behoudtaal spreekt, kijk dan eens naar welke interventie je deed voordat deze behoudtaal kwam.

Lees meer over Verandertaal en Behoudtaal in de MMM Een slimme of niet zo’n slimme vraag.

Wil je reageren op deze Maandelijkse Motivatie Mail (zou ik leuk vinden) doe dat dan hieronder bij de reacties.

Op speciaal verzoek
Op speciaal verzoek van een ex-deelnemer aan een van mijn trainingen organiseer ik op 19 juni 2019 een praktijkdag MI/MGV.
Een mooie dag om je motiverende vaardigheden onder de loep te nemen, te verdiepen of te versterken.
Hier lees je er meer over >>

Reacties

  1. Annelies zegt

    Wat een goed voorbeeld! Ik denk aan mijn schoonzus die me regelmatig uitlegt waarom ik haar niet zag in het zwembad . . . Mijn keuze was om dit onderwerp niet meer aan te snijden. Ik ga nadenken over een andere invalshoek. Want ze wil echt graag een paar kilo’s kwijt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *