Nu ik dit weet… Maandelijkse Motivatie Mail

Met de Maandelijkse Motivatie Mail ga ik je elke maand (ja de naam zegt het al) informeren en inspireren over het motiveren van je cliënten. De bron hiervoor is Motiverende Gespreksvoering/Motivational Interviewing. Maar er zullen zeker nog andere onderwerpen over gedragsverandering de revue gaan passeren.

Waarom zul je je misschien afvragen?

Ik geef al ruim 20 jaar trainingen in Motivational Interviewing. Steeds zie ik dat de grootste uitdaging voor mijn deelnemers is om dat wat ze in mijn trainingen leren, in de praktijk te blijven toepassen. Voor mij de aanleiding om hierin dit jaar superveel te gaan investeren. Want Leren + implementeren = Verandering creëren.

Enthousiast

Zelf ben ik een enorme fan van MGV. Het werkt echt!
Ik wil dat jij als geïnteresseerde en professional (ook) enthousiast wordt en blijft over MI. En dat je deze manier van contact maken met en motiveren van je cliënt steeds (meer) gaat gebruiken.
De Maandelijkse Motivatie Mail is een van de activiteiten die ik hiervoor heb bedacht, maar er volgt nog meer en daarover vertel ik je in de komende mails.

Maandelijkse Motivatie Mail

De eerste Maandelijkse Motivatie Mail gaat over hoe jij probeert te motiveren: want als je weet hoe je het nu doet, weet je wat je te doen staat in je gespreksvoering.

Hoe doe jij het?

Je cliënt motiveren voor een (soms) lastige verandering is een mooie uitdaging. In veel gevallen gaat dit moeiteloos en volgt je cliënt de adviezen op, of komt zelf met ideeën om een probleem op te lossen. Maar er zijn ook cliënten waarbij dit heel moeizaam gaat, of niet lukt. Dan is het goed om naar de manier te kijken waarop jij motiveert. Het kan zijn dat je in een paar valkuilen bent getrapt. Als je die kent en kunt vermijden zul je zien dat er andere dingen gebeuren.

Drie valkuilen

  1. Je bent aan het overtuigen.
    Je draagt allerlei redenen aan waarom de cliënt zou moeten veranderen. In de veronderstelling dat hij dan de belangrijkheid van de verandering wel gaat in zien. Je merkt dat je cliënt vaak met ‘Ja, maar… ‘ reageert.
  2. Je geeft je cliënt enthousiast allerlei tips om in actie te komen.
    Je bent immers de expert en je cliënt komt met een probleem naar jou, dus geef je aan hoe iemand het probleem (snel) kan oplossen. Je cliënt zegt je tips ook te gaan toepassen, maar doet dit toch niet.
  3. Je informeert te weinig naar wat je cliënt zelf haalbaar vindt.
    Je bent gedreven, wil je cliënt zo snel als mogelijk is weer vooruit helpen.
    Je merkt dan dat de cliënt bijvoorbeeld een oefening die je hebt voorgeschreven niet (vaak genoeg) heeft gedaan.

Een tip bij elke valkuil

  1. Je gaat op zoek naar de eigen redenen van je cliënt om te veranderen. Dus in plaats van te vertellen dat stoppen met roken gezond is, vraag je: “Wat is voor u de belangrijkste reden om te willen  stoppen met roken.” Dit heet in termen van Motiverende Gespreksvoering: verandermotieven aan de ander ontlokken.
    En dit is veel krachtigere omdat: alles wat we tegen onszelf zeggen ons het meest motiveert.
  2. Als je je allerlei tips aan het geven bent, vraag jezelf dan af of je cliënt zelf ook al toe is aan de door jou bedachte actiestappen. Voordat je cliënt namelijk in actie wil komen, wil veranderen, is er meestal een periode van twijfel. Dit heet in ‘vaktermen’ ambivalentie. Deze ambivalentie dient eerst te worden opgelost. Daarin kun jij een mooie rol inspelen door met je cliënt te kijken naar de voor- en nadelen van de verandering t.o.v. de voor- en nadelen van het laten zoals het is.
  3. De haalbaarheid van een advies dat je geeft, checken! Je kunt bijvoorbeeld zeggen: “Voor uw herstel is het goed om dit elke dag te doen en het is goed om te kijken of dit voor u haalbaar is.” Het effect is dat de cliënt zich gezien en gehoord voelt door jou en mag nadenken over het haalbaar maken van de verandering. En iets wat haalbaar is, wordt ook succesvol en dat geeft je cliënt weer zelfvertrouwen.

Hopelijk help ik je met deze drie tips nu al, of weer, een eindje op weg.