Hier heeft je cliënt ook recht op! [Maandelijkse Motivatie Mail]

In het FNV Magazine van eind vorig jaar stond het artikel van Isabel; eigenaar van een fysiotherapiepraktijk met als titel ‘Zorgverzekeraar dicteert waar cliënt recht op heeft’. Het artikel eindigt met een verontrustende opmerking: ‘… minder behandeltijd betekent dat je weer meer behandelingen nodig hebt’. Tel uit je winst denk ik dan.
Volgens mij speelt er nog iets als ik door de bril van Motiverende Gespreksvoering kijk.

FNV Magazine: Zorgverzekeraar dicteert waar cliënt recht op heeft

Tijd om te motiveren

Naast behandelingen geven, heb je als professional ook tijd nodig om sommige cliënten te motiveren. Zeker op momenten dat voor het slagen van een behandelplan de inzet van je cliënt onvoldoende van de grond komt: bijvoorbeeld oefeningen doen, meer rust nemen, eetgewoonten veranderen, in beweging komen etc.
Vaak reageer je hierop door nog een keertje uitleg te geven, of te vertellen waarom het zo belang is, of wat dan de consequenties zijn. Effectief? Vaak niet. Het is veel effectiever dat je weet hoe je op zo’n moment een motiverend gesprek kunt voeren met je cliënt.

Weerstand door tijdsdruk

Ik wil nog wel een stap verder gaan; ik denk dat ‘weerstanden’ bij cliënten ook ontstaan juist omdat jij als professional die tijdsdruk voelt. Waardoor je snel met je adviezen komt, met je tips, met je plan van aanpak en de mogelijk ‘tegenstribbelende’ reacties van je cliënt over het hoofd ziet. Misschien zelfs niet wilt zien, omdat je dan denkt dat je er iets mee moet, waar je geen tijd voor voelt of lijkt te hebben. Dan kan Motiverende Gespreksvoering echt iets voor jou en je cliënt betekenen!

Werken aan gedragsverandering als je maar 7 minuten hebt

Er is een boek over Motiverende Gespreksvoering waarvan de ondertitel is: Werken aan gedragsverandering als je maar 7 minuten hebt. Wat een mooie titel! En zo waar ook, want dat kan! De sleutel is dat je in een gesprek de ambivalentie (twijfels) van je cliënt herkent. Dit zijn de momenten waarop je cliënt bijvoorbeeld aangeeft jouw advies wel te zien zitten, maar het ook moeilijk vindt om het elke dag te doen. Als je daar dan over in gesprek gaat, niet door te weerleggen, maar door die ambivalentie te onderzoeken help je je cliënt om echt een keus te maken en help je jezelf om minder hard te werken. In plaats van overtuigen ga je motiveren.
Dit kost je geen hele sessie, maar kan heel goed als je toch met een behandeling bezig bent.

Waarom deze Maandelijkse Motivatie Mail?
Ik geef al ruim 25 jaar trainingen in Motivational Interviewing. Steeds zie ik dat de grootste uitdaging voor mijn deelnemers is om dat wat ze in mijn trainingen leren in de praktijk te blijven toepassen. Voor mij de aanleiding om hierin dit jaar superveel te gaan investeren. Zelf ben ik een enorme fan van MGV. Het werkt echt!
Ik wil dat jij als geïnteresseerde en professional (ook) enthousiast wordt en blijft over MI. En dat je deze manier van contact met je cliënt steeds meer gaat gebruiken.

Agenda

Wil je in de praktijk echt aan de slag met Motiverende Gespreksvoering, volg dan de driedaagse training die start op 21 maart.