Deze kop stond recent boven een artikel in het Brabants Dagblad over hoe tevreden patiënten zijn over de communicatie in de zorg. In dit artikel lees ik een aantal tips die volgens mij mooi aansluiten bij Motiverende Gespreksvoering/Motivational Interviewing (MGV/MI).
Het artikel kun je hier lezen: http://www.bd.nl/gezond/arts-is-geen-almachtige-god-die-alleen-beslist~a279161f
Even enkele cijfers op een rijtje:
- 94% wil meebeslissen over de behandeling
- 48% krijgt niet meerdere mogelijkheden voorgelegd door de arts
- 14% voelt zich te weinig betrokken bij de beslissing over de behandeling
- 71% gaat zelf op zoek naar aanvullende informatie
- 40% heeft stress tijdens gesprekken met artsen
Cijfers die er niet om liegen vind ik en dit vindt Bart Chabot ook. Hij is ambassadeur van de campagne ‘Betere zorg begint met een goed gesprek’ o.a. van de Patiëntenfederatie Nederland. Ik lees in het artikel een aantal mooie tips voor artsen van Chabot (uit zijn eigen ervaring als patiënt opgetekend). En deze tips sluiten geweldig mooi aan bij Motiverende Gespreksvoering/ Motivational Interviewing (MGV/MI). Met de vaardigheden van MGV/MI op zak kom je als zorgprofessional beslagen ten ijs als je recht wil doen aan de wens van patiënten om mee te beslissen over de behandeling en als je de betrokkenheid van je patiënten (is gelijk aan therapietrouw) wilt vergroten.
Hoe vergroot je betrokkenheid?
- Door te weten hoe je op een gelijkwaardige manier met je patiënt in gesprek kunt gaan over een te nemen beslissing over een behandeling. Met MGV weet je hoe je de patiënt kunt helpen om een bij hem of haar passende keus te maken.
- Met behulp van een op maat gemaakte gesprekstool (agendamap) kun je richting geven aan deze, soms lastige, gesprekken.
- Door op een goede manier te investeren in het eerste contact leg je de basis voor een goed gesprek.
- In je benadering neem je mee dat ook je patiënt expert is; namelijk over zijn eigen leven, wensen en behoeftes. Met MGV/MI weet je deze expertise op een respectvolle manier boven tafel te halen.
Een meer betrokken patiënt heeft zowel voor jou als zorgverlener als voor de patiënt zelf voordelen. Jij ervaart meer therapietrouw en je patiënt meer effect. In de terminologie van MGV/MI heet dit dat je werkt aan de intrinsieke motivatie van je patiënt.
Wil je ook meer motiveren en betrokken patiënten of cliënten creëren?
Schrijf je dan in voor de training die op 25 oktober start. Lees meer over deze 3 daagse training.