Contact is King!

Het virus doet veel veranderen, maar Motiveren blijft mogelijk! Daarom motiverende tips.

Het Coronavirus brengt ontzettend veel in beweging, zowel op het werk als privé. We zijn genoodzaakt om veel van onze gewoontes los te laten en om te schakelen. Soms is dit heel makkelijk, soms ronduit vervelend en soms ontdek je nieuwe mogelijkheden.

Voor velen van jullie zijn face-to-face behandelingen of begeleidingen niet meer mogelijk en ben je op zoek (gegaan) naar alternatieve manieren om je cliënten/patiënten toch te zien, te spreken of d.m.v. filmpjes of tips online letterlijk en figuurlijk in beweging te houden. Bijna overal lees en hoor je: blijf zo veel mogelijk in contact met je cliënt/patiënt. Erg belangrijk, maar de manieren waarop dit nu mogelijk is, is voor iedereen ook flink wennen. Gelukkig heb je vanuit Motivational Interviewing wel tools en vaardigheden in handen waarmee je ook online goeie gesprekken kunt voeren.

Anders je gesprekken voeren; dezelfde dingen blijven doen

Online je gesprekken voeren is natuurlijk anders. Je mist het directe contact wat er wel is als je fysiek met elkaar in de spreekkamer of behandelruimte bent. En als je je gesprekspartner niet ziet, mis je ook de visuele non-verbale communicatie. Dan wordt er een groot appel gedaan op je luistervermogen en het horen van de betekenis van en de emoties bij de woorden die worden gezegd. Tegelijkertijd, zo is mijn ervaring, kan het elkaar niet zien ook heel bevrijdend werken, omdat je juist die non-verbale signalen, die soms leiden tot miscommunicatie, niet kunt oppikken.

Helpende handvatten

Vanuit de Motiverende Gespreksvoering bouw je een gesprek op aan de hand van vier processen: Engageren, Focussen, Ontlokken en Plannen. Op dit moment zijn in je online gesprekken de eerste twee processen erg belangrijk. Engageren en Focussen.

4 processen motiverende gespreksvoering

Engageren
Waarschijnlijk word je op dit moment vaker geconfronteerd met mensen die door de Coronacrisis emotioneel zijn, zich eenzaam voelen, of angstig of onzeker zijn. Die in eerste instantie niet op jouw adviezen zitten te wachten. Soms is delen het enige waaraan op dat moment behoefte is.

Maak ruimte voor delen; vraag ernaar: ‘Hoe gaat het met u?’
Luister ernaar en reflecteer: ‘U vindt het best lastig om zo veel alleen te zijn.’
Ontdek het perspectief van je gesprekspartner: ‘Hoe bent u de afgelopen tijd met uw (en hier vul je je begeleidingsdoel in) bezig geweest?’
Exploreer een mogelijke vervolgstap: ‘Wat is voor u de beste manier waarop ik u zou kunnen ondersteunen bij het bereiken van uw doel, of het volhouden van waarmee u begonnen bent?’

En deze laatste vraag brengt je dan bij Focussen, de richting, het doel van je gesprek bepalen. Je kunt in de praktijk merken dat dit focussen niet in elk gesprek lukt, dat het engageren op dat moment het hoogst haalbare is. Realiseer je dat een goed contact jullie verdere onlineverbinding tot een succes kan maken.

Leg je lat niet te hoog, verwacht niet te veel van je gesprekspartner, want contact is op dit moment King.

 

Heb je vragen?

Heel graag hoor ik van jou waar jij behoefte aan hebt de komende tijd.
Tegen welke vragen loop je op? Waar zou je met mij over willen sparren?
Op welke manier zou ik je kunnen helpen om je patiënten/cliënten te motiveren?
Laat het me weten.

 


Wil je dit soort blogs ook in je mailbox ontvangen?
Meld je dan hier aan voor mijn Maandelijkse Motivatie Mails.

Check m’n aanbod

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten