Mijn patiënt krijgt de knop maar niet om

Misschien hoor jij deze opmerking ook wel eens in je gesprekken.
Laten we in deze Maandelijkse Motivatie Mail eens een onderzoekje doen naar waar deze opmerking voor zou kunnen staan en hoe je dan zou kunnen reageren.

Het einde van het jaar is alweer in zicht. Staat de kerstboom al? Weet je al hoe het kerstmenu eruit ziet? Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar? Heb je nieuwe inzichten opgedaan, nieuwe dingen geleerd?
Met mijn MMM probeer ik je een beetje te helpen om MI weer wat beter te kunnen toepassen. Afgelopen jaar heb ik leuke reacties gekregen op mijn MMM. Dat doet deugd!

Nu wil ik even terugkijken naar vorige week. Tijdens mijn driedaagse training Motiverende Gespreksvoering ging het over weerstand. Een deelnemer zie hierover:
“Ik heb een cliënt en die zegt steeds dat ze de knop gewoon niet om krijgt.”

Als jij dit van iemand hoort, wat denk je dan dat deze persoon bedoelt?
Bedenk nu eerst eens wat jij je erbij voorstelt…..

Een paar opties:

  1. Je cliënt weet de knop wel te vinden, maar heeft nog niet voldoende kracht om de knop om te zetten.
    Tip: Ga werken aan het vergroten van het vertrouwen en gebruik de meetlat (0-10) om hierover in gesprek te komen.
  2. Je cliënt weet dat er zo’n knop is, maar die is voor zijn of haar gevoel nog niet groot genoeg.
    Tip: Ga op zoek naar de verandertaal die iemand spreekt en versterk deze door er op door te vragen of een reflectie te geven.
  3. Je cliënt weet de knop te vinden en ook hoe hij deze kan omzetten, maar het is nog niet het juiste moment.
    Tip: Bespreek met je cliënt wanneer het moment er wel is. Bedenk samen welke kleine stappen hij of zij mogelijk wel zou kunnen maken om het doel te bereiken tot het moment dat de knop wel om kan.

Overall is de tip natuurlijk: onderzoek wat je cliënt precies bedoelt als deze zegt de knop maar niet om te krijgen en sluit hierop met je MI-interventies en – gesprekstechnieken op aan.

Fijne eindejaarstijd en een nieuw jaar gewenst, gevuld met mooie gesprekken.

 


Wil je dit soort blogs ook in je mailbox ontvangen?
Meld je dan hier aan voor mijn Maandelijkse Motivatie Mails.

Check m’n aanbod

  • Praktijkdag: 1 dag herhalen en oefenen om je MI steeds meer eigen te maken.
  • Basistraining MI: Leer makkelijker motiveren, waardoor behandeldoelen beter worden bereikt.
  • Telefonisch opfrishalfuurtje – gratis: Voor een praktische vraag over Motivational Interviewing/Motiverende Gespreksvoering.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten