Stappenplan voor lastige gesprekken over Corona-maatregelen

Via MINTNED, een netwerk van MI/MGV trainers in Nederland waar ik lid van ben, kregen wij berichten door dat veel zorgmedewerkers lastige gesprekken moeten voeren over de Corona-maatregelen. Regelmatig moeten medewerkers de Corona-maatregelen uitleggen/verdedigen/handhaven aan patiënten/bewoners/familieleden, die (vaak begrijpelijk) emotioneel hun standpunt verdedigen. Dit gesprek kan voor zorgmedewerkers een lastig gesprek zijn dat veel energie vraagt en ook vaak dubbele gevoelens oproept. Enerzijds moet je je aan de regels houden en anderzijds snap je de behoefte van degene met wie je in gesprek bent ook heel goed.

We willen ondersteuning bieden bij deze gesprekken en ontwikkelden een stappenplan om deze gesprekken te voeren, gebaseerd op de basisprincipes van MI/MGV.

Wij hopen je met de dit stappenplan een hulpmiddel te bieden voor dat gesprek. Een gespreksmodel gericht op contact en win-win situatie.

Hoe in te zetten?

Je kunt dit stappenplan bespreekbaar maken met jouw team, jouw collega’s, jouw leidinggevende, etc. Bespreken hoe jullie dit praktisch kunnen inzetten.

Of wellicht zijn er collega’s die als taak hebben gekregen om deze gesprekken te voeren als je zelf vastloopt of even de tijd of energie niet hebt. Aan hen zou je dit stappenplan kunnen doorgeven. Of…….. jullie hebben zelf ook vast ideeën over hoe je dit model effectief kunt inzetten.

Je vindt het model hier: https://www.mintned.net/hoe-voer-je-een-gesprek-over-corona-regels/

Infographics

Naast het tekstdocument bieden we ook een drietal infographics aan die als geheugensteun kunnen dienen.

Je kunt zelf kiezen welke infographic het beste past bij jouw werkomgeving.

Je vindt de infographics hier: https://www.mintned.net/3-infographics-over-corona-regels/

 

Ik wens jullie alle succes met jullie mooie werk.

 


Wil je dit soort blogs ook in je mailbox ontvangen?
Meld je dan hier aan voor mijn Maandelijkse Motivatie Mails.

Check m’n aanbod