Ontlokken van verandering

Binnen een motiverend gesprek zijn er vier processen waarmee je structuur geeft aan je gesprek. En of je nu een live gesprek voert, via videobellen of telefonisch, deze 4 processen vormen de bouwlagen in je gesprek. Na engageren en focussen gaat het dit keer over ontlokken.

We zijn aanbeland bij het derde proces in een gesprek of contact met een cliënt en dat is ontlokken.

We begonnen met contact maken.
Of je nou online bezig bent wat op dit moment heel veel is. En of dat nu met beeld is met Zoom of Skype, of alleen met geluid dat maakt niet uit.
Contact is belangrijk, focus is belangrijk en ontlokken ook. Dat kan allemaal online of face-to-face.

Ontlokken is alleen maar mogelijk als jij een focus hebt bepaald met jouw gesprekspartner. Anders kun jij niet, wat belangrijk is bij ontlokken, de motivatie naar boven halen.
De motivatie uiten mensen doordat ze verandertaal spreken. Daarom is dat zo’n belangrijk thema binnen ontlokken.
Het kunnen uitlokken, het kunnen creëren dat de ander verandertaal gaat spreken.
Verandertaal, alle uitspraken die mensen doen in de richting van de verandering.
Als iemand een focus heeft gemaakt en daar helemaal voor gemotiveerd is en plannen maakt hoe dit aan te pakken dan hoef je niet veel te ontlokken.

Maar op momenten dat mensen ambivalent zijn, wat in deze tijd heel goed kan, die twijfelen, dan wordt het heel belangrijk om te gaan zoeken naar de verandertaal. Om daar vragen over te stellen, om die verandertaal te herkennen.
Bijvoorbeeld vragen stellen als ‘wat zou het je opleveren als je het wel zou doen?’, ‘waar zou je willen zijn als we straks uit deze periode komen, hoe zou je je fysiek willen voelen, hoe zou je met je stress willen kunnen omgaan?’.
Het maakt niet uit welke vragen je stelt die verandertaal ontlokken; het is in het proces van ontlokken superbelangrijk.

 

Heb je vragen?

Heel graag hoor ik van jou waar jij behoefte aan hebt de komende tijd.
Tegen welke vragen loop je aan? Waar zou je met mij over willen sparren?
Op welke manier zou ik je kunnen helpen om je patiënten/cliënten te motiveren?
Laat het me weten.

 


Wil je dit soort blogs ook in je mailbox ontvangen?
Meld je dan hier aan voor mijn Maandelijkse Motivatie Mails.

Check m’n aanbod